ساعت هوشمند

اخبار ساعتهای هوشمند

ساعت هوشمند

اخبار ساعتهای هوشمند

آیا ساعت اپل تفاوت طبقاتی را در لایه علاقه‌مندان فناوری، برجسته نمی‌کند؟!

اخبار ساعت های هوشمند | سه شنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

این روزها و ساعات به تدریج کسانی که پیش‌خرید ساعت اپل را انجام داده بودند، ساعت‌های خود را دریافت می‌کنند.

وقتی از ساعت اپل صحبت می‌کنم، چیزهای مختلفی به نظرم می‌رسد، مثلا اینکه آیا این بار هم اپل مثل مورد آی‌پد، موفق باشد و در مورد این نیاز را ایجاد کند که همه نیازمند خرید یک وسیله پوشیدنی هستند.

ما مرورها و نقدهای زیادی در مورد ساعت اپل خوانده‌ایم، اما واقعا تا وقتی که یک گجت در دست عموم مردم قرار نگیرد، نمی‌توان میزان موفقیت آن را پیشبینی کرد.

اما در مورد ساعت اپل یک نکته مهم دیگر این است:

اپل برای اولین بار در جریان تبلیغ ساعت اپل، یک رویه متفاوت را به کار گرفته است: از مدل‌های زیبا برای معرفی ساعت استفاده کرده است و نسخه واچ ادیشن ساعت را هم معرفی کرده است که بسیار گران است.

گرچه می‌توان مدل‌ها ارزان واچ اسپورت ساعت را هم تهیه کرد، اما به گمانم کسی که تا به حال ساعت کلاسیک به دست می‌کرده است، اصلا مایل نخواهد بود به مدلی کمتر از مدل واچ با بند Link Bracelet رضایت بدهد که قیمت‌اش حدود ۱۱۰۰ دلار است.

4-25-2015 7-00-21 PM

با ۱۱۰۰ دلار می‌شود ساعت‌های کلاسیک نسبتا خوب تهیه کرد، در واقع بسیار زیباتر از ساعت اپل.

در مورد ساعت اپل، تفاوت قیمتی که بین ارزان‌ترین و گران‌ترین مدل وجود دارد، بسیار زیاد است.

ارزان‌ترین مدل ساعت اپل ۳۴۹ دلار است و به تدریج زیاد می‌شود تا ما به مدل ۱۷ هزار دلاری زیر برسیم!

4-25-2015 7-03-53 PM

یعنی آدم متمولی که این ساعت اخیر را می‌خرد، می‌تواند نزدیک به ۵۰ ساعت ارزان‌قیمت اپل را بخرد!

در مورد آی‌فون و آی‌پد تفاوت زیادی بین کاربران نبود، حتی در مورد محصولات دیگر اپل مثل مک‌بوک‌ها یا آی‌مک باز هم این تفاوت ۵۰ برابری مشاهده نمی‌شد.

اما حالا در مورد ساعت اپل، این تفاوت طبقاتی حتما به تدریج نمود پیدا خواهد کرد.

گرچه از لحاظ کارکرد تفاوتی بین یک خریدار نسخه ارزان و گران ساعت اپل وجود ندارد، اما این برای اولین بار در دنیای فناوری است که در مورد «یک محصول واحد» اینقدر بین دارا و نادار فاصله خواهد افتاد.

4-25-2015 7-14-52 PM

وقتی داشتم این سطور را می‌نوشتم با خودم فکر می‌کردم که با ادبیات چپ رایج در دهه‌های پیش، چه دشنام‌هایی که نصیب شرکت اپل نمی‌شد!خب، اپل و شرکت‌های بزرگ غربی شانس آورده‌اند که دیگر از آن جو خبری نیست! در حقیقت در چین ظاهرا کمونیستی هم که حالا دیگر یکی از مظاهر سرمایه‌داری پیشرفته شده است، شخصی  تنها در عرض چند ساعت یک مدل واچ ادیشن ۲۰ هزار دلاری را خریده است. (+)

باز هم وقتی داشتم این سطور را می‌نوشتم به این فکر افتادم که اگر بلوک شرق هنوز هم در دوره اوج خود بودند و جنگ سرد وجود می‌داشت، چه جنگ‌هایی بین کاربران و وبلاگ‌های فناوری بر سر استفاده از وسایل هوشمند شرقی یا غربی رخ نمی‌داد!

از یک سو روشنفکرهایی متعصب را می‌داشتیم که گجت‌های اندکی زمخت‌تر، اما «انسانی‌تر» و «اشتراکی‌»تر ساخت و اسمبل‌شده در مسکو را به رخ می‌کشیدند و از سوی دیگر هم متجددهایی را می‌داشتیم که ظرافت و قدرت اقتصاد سرمایه‌داری و توان آنها در تولید وسایل پیشرفته و دقیق الکترونیک را خاطرنشان می‌شدند!

دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، آکنده از تفاوت‌ها بین غنی و فقیر است، در دنیای فناوری هم این تفاوت‌ها البته کم نیست، اما حالا در مورد ساعت اپل، شاید پیش از هر زمان دیگری، این تفاوت برجسته می‌شود، گرچه از نظر «کارکردی» هیچ تفاوتی بین یک مدل ارزان و گران وجود ندارد و تفاوت فقط در ظاهر است!

البته به عنوان یک بحث جانبی می‌شود این سؤال را مطرح کرد که چرا کسی که ۱۷ هزار دلار برای خرید ساعت اپل دارد، نباید یک ساعت لوکس بخرد و به ساعت اپل راضی شود!


منبع

  • اخبار ساعت های هوشمند

اسمارت واچ

اپل واچ

ساعت هوشمند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی