ساعت هوشمند

اخبار ساعتهای هوشمند

ساعت هوشمند

اخبار ساعتهای هوشمند

چه کسی می‌داند چرا اپل ساعت هوشمند ساخت؟

اخبار ساعت های هوشمند | پنجشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ق.ظ | ۰ نظر

ساعتی بعد از مراسم رونمایی Apple Watch، نظرهای مخالف و موافق درباره این گجت جدید و البته پرسروصدای غول کوپرتینو شروع به انتشار کردند و همین‌طور در روزهای بعد دامنه وسیع‌تری گرفتند. کایل ونهمرت از وایرد نیز نظرش را درباره ساعت هوشمند اپل گفته و سوال‌های بی‌پاسخ جالبی را مطرح کرده است که به نظر می‌رسد تا حدود زیادی به‌جا و صحیح هستند و به جای تعریف و تمجید، زاویه‌های پنهان و در سایه این محصول را نشان می‌دهند:

دوشنبه جزئیات کلیدی درباره ساعت هوشمند اپل منتشر شد. ما یاد گرفتیم برای خریدش چقدر باید هزینه کنیم و چه هنگامی می‌توانیم اقدام به خریدش کنیم. اما هنوز یک حفره‌ی بسیار بزرگ در میان تصویر این ساعت هوشمند در ذهن‌مان وجود دارد. در مراسم دوشنبه، تیم کوک، مدیرعامل اپل و دستیارانش انبوهی از ویژگی‌های Apple Watch را معرفی کردند اما باز هم در متقاعد ساختن این حس فراگیر که چرا این ساعت هوشمند وجود دارد، ناکام ماندند. Apple Watch چیست؟ ما چگونه باید از آن استفاده کنیم؟ در کجای زندگی ما قرار دارد؟ چگونه جایگزین تلفن‌های همراه خواهد شد؟ چگونه تجهیزات دیجیتالی ما را تکمیل می‌کند؟ شاید شرکت اپل نیازی نمی‌بیند برای موفق شدن این محصول‌اش در بازار به این سوال‌ها جواب دهد اما به نظر می‌رسد این شرکت برای شروع، پاسخی برای همه‌ی سوال‌ها ندارد و این یک مشکل اساسی است!

شفاف‌سازی هدفی در دوردست

اجازه بدهید نگاهی به آخرین زمانی که اپل یک محصول جهشی جدید را معرفی کرد، بیندازیم و درس‌های آموزنده آن را مرور کنیم. هنگامی که استیو جابز در ژانویه ۲۰۱۰ محصول iPad را رونمایی کرد، با صراحت درباره رابطه محصول جدید با محصولاتی که آن زمان در دسترس کاربران بود؛ صحبت کرد. «همه‌ی ما اکنون از لپ‌تاپ و اسمارت‌فون استفاده می‌کنیم. آیا در این فضا جایی برای رده سومی از محصولات وجود دارد؟ هدف بسیار در دوردست است. اگر ما واقعاً می‌خواهیم یک رده سومی از محصولات را بسازیم، این محصولات باید برخی کارهای کلیدی روزمره را بهتر از دستگاه‌های موجود انجام دهند.» بعد استیو جابز چند مثال زد: مرور کردن، ایمیل، عکس، ویدیو، موسیقی، بازی و کتاب‌های الکترونیکی. «اگر قرار است رده سومی از دستگاه‌ها وجود داشته باشد، باید این کارها را بهتر از لپ‌تاپ و اسمارت‌فون انجام دهد. در غیر این صورت دلیلی ندارد که این محصول را بسازیم.» اما در مراسم رونمایی از ساعت هوشمند اپل، این قطعه کلیدی گم شده است. چه دلیلی برای ساخت Apple Watch وجود دارد؟ چه چیزهایی بهتر از گوشی‌های هوشمند دارد؟

اپل تعریفی از ارتباط ساعت با تلفن همراه ارائه نداده است یا حداقل درباره‌اش صحبتی نمی‌کند. این موضوع می‌تواند مشکل اساسی ساعت هوشمند جدید این شرکت باشد.

دوشنبه، اپل سه کاربری محوری و مهم را برای ساعت هوشمندش ذکر کرد؛ چیزهایی که پاییز گذشته نیز گفته بود و تکراری بودند: زمان‌سنجی، تناسب‌اندام و ارتباطات. از میان این سه کاربری فقط تناسب اندام اهمیت دارد و قطعاً مورد توجه قرار خواهد گرفت. زمان‌سنجی و ارتباطات چیزهایی نیستند که نشود با دستگاه‌های دیگر انجام داد یا اینکه ساعت هوشمند اپل بهتر انجام می‌دهد. درباره تناسب اندام نیز به سختی می‌توان گفت ساعت هوشمند در این زمینه یک محصول انقلابی و جهش‌یافته است. اپل انتظار داشت از سنسورهای فوق پیشرفته‌ای استفاده کند که مثلاً توانایی سنجش استرس را داشته باشند اما اکنون چیزی که روی Apple Watch می‌بینیم بیش از حد شیک است و فقط می‌تواند میزان فعالیت بدنی ما را پیگیری کند. در حال حاضر روی آیفون نیز این قابلیت‌ها وجود دارند. همچنین، اگر قرار است ما از یک کیت سلامتی استفاده کنیم، چرا نمودار گرافیکی وضعیت فعالیت بدن را روی صفحه‌نمایش بزرگ قفل شده آیفون نبینیم؟

در مراسم رونمایی، نرم‌افزار Apple Watch به کِوین لینچ کمک می‌کرد تا خرچنگ‌قورباغه پیغام اظهار تاسفی بابت خوب مواظبت نکردن از دسته گل همسرش بفرستد یا اینکه دارد به یک تماس تلفنی گوش می‌دهد در حالی که دستش بند است و درگیر انجام کارهای سگ‌اش است. همچنین، شاید بودیم فردی برای الصاق یک عکس به پیغامی نزدیک به ده ثانیه در منوهای برنامه WeChat گرفتار بود. تیم کوک هم درباره یک کاربری بسیار مهم دیگر این ساعت هوشمند تذکر داد: ارسال عکس ضربان قلب‌مان برای دوستان صمیمی. این ویژگی‌های ارتباطی نمی‌توانند هر فردی را متقاعد به استفاده از ساعت هوشمند کنند.

شاید در آینده روزی برسد که ساعت هوشمند اپل بهترین تجربه برای تندرستی و سلامت جسمانی باشد یا شاید بهترین تجربه برای احرازهویت آنلاین محسوب شود.

اجازه بدهید شفاف باشیم: ساعت هوشمند اپل روش‌های جدیدی برای برقراری ارتباط با دوستان و فامیل معرفی می‌کند. برخی از این روش‌های ارتباطی سریع‌تر از آیفون هستند اما در هیچ حوزه ارتباطی Apple Watch بهتر از آیفون نیست. ارسال یک پیغام متنی کوتاه برای پاسخ دادن به یک پیغام مفید است ولی در هنگامی که هر دو دست شما به طور کامل درگیر هستند. همچنین، ارسال یک پیغام کوتاه با نوشتن یک پیغام توسط خود کاربر متفاوت است. ارسال تصویری از ضربان قلب‌تان برای ایجاد صمیمیت بیشتر بسیار جالب است ولی نه به اندازه صحبت کردن در FaceTime.

چه ارتباطی با تلفن همراه ما دارد؟

اپل تعریفی از ارتباط ساعت با تلفن همراه ارائه نداده است یا حداقل درباره‌اش صحبتی نمی‌کند. این موضوع می‌تواند مشکل اساسی ساعت هوشمند جدید این شرکت باشد. در حال حاضر، همه‌ی ما در طول شبانه‌روز یک اسمارت‌فون همراه‌مان داریم. اپل سعی دارد دومین دستگاه را روی بدن‌مان نصب کند بدون اینکه شفاف‌سازی کند چگونه دستگاه دوم می‌تواند عملکرد دستگاه اول را تکمیل کند. وقتی شما می‌خواهید یک متن ارسال کنید، کدام دستگاه دم دست و آماده است و ترجیح می‌دهید از آن استفاده کنید؟ شاید ساعت هوشمند اپل برای مدیریت پیغام‌های متنی ساخته شده است اما برخی اوقات به اندازه کافی خوب است؟ همانند ایمیل‌ها که روی گوشی موبایل تیک ‌زده و بعد دوباره روی کامپیوتر آن‌ها را می‌خوانیم، می‌توانیم پیغام‌ها را روی ساعت هوشمند خوانده و بعداً روی گوشی موبایل پاسخ دهیم اما هنگامی که نیاز به یک صفحه‌کلید با تمام شکلک‌ها داریم، از کدام دستگاه باید استفاده کنیم؟ سلسله مراتب با کدام دستگاه است؟ چگونه می‌توانیم آن‌ها را با یکدیگر سازگار کنیم؟ آیا شما وقتی یک ساعت پوشیدنی را روی دست خود بسته و دست‌تان درون جیبی است که گوشی تلفن هم آن‌جا است، با شنیدن صدای دریافت یک پیغام یا اطلاعیه، اول گوشی تلفن همراه را در می‌آورید؟ این احساس که کدام‌یک را باید نگاه کنید کمی سردرگمی ایجاد می‌کند.

یک ماشین گیج‌کننده دیگر؟

مطمئناً زمان‌های زیادی پیش خواهد آمد که احساس کنیم باید پیغام‌ها را روی ساعت مچی بخوانیم. نگاهی سریع به صفحه‌نمایش ساعت مچی انداختن خیلی سریع‌تر از بیرون درآوردن گوشی موبایل از درون جیب و باز کردن قفل صفحه‌نمایش است. افرادی که از ساعت هوشمند اپل استفاده کردند، می‌گویند به وضوح کمتر از گذشته به سراغ اسمارت‌فون خود می‌روند چون بسیاری از اعلان‌ها و پیغام‌ها را دیگر روی ساعت هوشمند می‌خوانند و نیازی ندارند برای مشاهده یک پیغام به سراغ گوشی موبایل بروند. به نظر شما این ویژگی خوب است یا بد؟ به نظر من که یک برنامه قاتل است. درست در زمانی که داریم به ارتباط با گوشی‌های موبایل و نحوه کارکردشان علاقه‌مند می‌شویم، اپل می‌گوید: «اینجا دستگاهی هست که به شما اجازه می‌دهد زمان کمتری به صفحه‌نمایش و ردگیری آن نگاه کنید و زمان بیشتری را برای کتاب خواندن، استفاده از طبیعت یا شام خوردن با دوستان و خانواده بگذرانید.» آیا اپل چیز دیگری ندارد درباره ساعت هوشمندش بگوید جز اینکه ما را دعوت به نگاه کردن بیشتر به درختان، لذت بردن بیشتر از کتاب‌خوانی و خوردن شام در جمع خانواده کند؟

به طور ساده می‌توان دید که Apple Watch یک گجت گیج‌کننده دیگر در زندگی ما است و حتا یک مکان مقاومت‌ناپذیر برای فرو رفتن در جریان محتوایی است که دارد زندگی امروزی را می‌بلعد.

در کلِ مراسم رونمایی از Apple Watch هیچ لحظه‌ای تردیدآمیزتر از آن وجود نداشت که تیم کوک با شور و شوق اینستاگرام را روی ساعت هوشمند نشان داد. این یک جنون و تقلید مضحک است. مشاهده عکس‌های دوستان روی یک صفحه‌نمایش بسیار کوچک چه لذت یا دستاوردی دارد؟ یک پیچ کوچک را باید برای مشاهده عکس‌های رندر شده بسیار کوچک دوستان روی دست‌تان مدام حرکت دهید. شما ترجیح نمی‌دهید گوشی موبایل را از جیب‌تان بیرون آورده و روی صفحه‌نمایش بزرگ و با کیفیت آن اینستاگرام‌گردی کنید؟

gramgram

دموی نشان داده شده گنگ بود. درست است که این نسخه نهایی شده نیست و در نهایت چیزی که می‌بینیم متفاوت‌تر است و ممکن است بخش فنی اپل اشتباه‌های بزرگی را رفع کرده باشند ولی برای یک ساعت هوشمند مچی یک سناریو کابوس‌وار است ( البته برای ما، نه برای اپل). به طور ساده می‌توان دید که Apple Watch یک گجت گیج‌کننده دیگر در زندگی ما است و حتا یک مکان مقاومت‌ناپذیر برای فرو رفتن در جریان محتوایی است که دارد زندگی امروزی را می‌بلعد. ما هیچ نشانه‌ای از چشم‌انداز اپل برای این محصول نمی‌بینیم. در اینجا یک سوال مطرح می‌شود: «اگر ما شش ماه به طور مداوم از این ساعت مچی استفاده کردیم، آیا در چشم اپل یک محصول موفقیت‌آمیز یا شکست‌خورده است؟» شما مطمئن هستید نسخه‌های دوم و سوم ساعت هوشمند اپل نیز معرفی می‌شوند؟

آشفته‌بازار تجربه‌ها

هنگامی که استیو جابز درباره مفهوم کاربری متفاوت iPad نسبت به دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ و اسمارت‌فون صحبت می‌کرد، او نه تنها توضیح داد که دستگاه جدید اپل برای افزایش تولید این شرکت مناسب است، بلکه او توضیح داد برای زندگی ما هم مناسب است. حتا او روی یک صندلی راحت چرم Le Corbusier نشست تا نشان بدهد iPad بهترین انتخاب است. او گفت: «این بهترین تجربه مرورگری است که تا کنون داشتید.» جابز، وب سایت نیویورک‌تایمز را روی iPad باز و شروع به خواندنش کرد و بعد گفت: «این روش بهتر از لپ‌تاپ است؛ این روش بهتر از گوشی موبایل است.»

شاید اگر تیم کوک می‌گفت Apple Watch «بهترین تجربه کاربری» برای کار با اینستاگرام است، حاضرین در حین خنده شروع به تشویق می‌کردند و تا حدودی پذیرفتنی بود ولی اپل حاضر نشده پیشنهاد بدهد که این «بهترین تجربه کاربری» است و شما تا کنون چیزی بهتر از این نخواهید داشت. شاید در آینده روزی برسد که ساعت هوشمند اپل بهترین تجربه برای تندرستی و سلامت جسمانی باشد یا شاید بهترین تجربه برای احرازهویت آنلاین محسوب شود اما در حال حاضر می‌دانیم این دستگاه فقط یک مجموعه از تجربه‌های جدید را وارد زندگی ما می‌کند. تجربه‌هایی که باید روی تجربه‌های بی‌شمار ما در استفاده از تلفن همراه و دستگاه‌های دیگر افزوده شوند و در نهایت ما هستیم که باید به دنبال یافتن حس و راهی جدید برای به‌کارگیری این تجربه‌ها باشیم.



منبع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی